Vi tester Toshiba 5100

av Odd de Presno.


Publisert i Datatid, Norge nr. 9/1988, side 126.


Ønsker du bærbar datakraft og 386-teknologi, er Toshiba 5100 et av de kraftigste alternativene på markedet. Den gjør seg også fint på pulten, selv om prisen er i stiveste laget.

Toshiba 5100 er bygget rundt microprosessoren Intel 80386, kan kjøres i 16 MHz eller 8 MHz og er designet for plassering "i det elegante kontor". Vekt 6.8 kg. Eksterne mål: 311 x 92 x 360 mm.

Standardutgaven har 2 megabyte CMOS hurtighukommelse, som kan bygges ut til 4 megabyte. Den har en PS/2-kompatibel 3.5" diskettstasjon, en innebygget 40 megabyte harddisk med en interleave faktor på 3:1 og leveres med Toshiba MS-DOS 3.20.

Toshibas MS-DOS har de fleste vanlige begrensningene. Du kan f.eks. maksimalt bruke 640K av hukommelsen til programmer, med mindre du bruker multitasking-hjelpemidler som f.eks. DesqVIEW e.l..

Resten av hukommelseskapasiteten kan settes opp som Lotus/Intel/Microsoft "expanded" hukommelse, "extended" hukommelse eller som en kombinasjon av disse. Den kan brukes til disk cache, RAM-disk eller "ROM cache". Alle disse anvendelsene bidrar til å øke kjørehastigheten.

I boksen er det plass til et ekspansjonskort. Det kan være et grensesnittkort for en ekspansjonsboks, et modem, et VGA kort, eller hva som helst.

Diskettstasjonen kan brukes med disketter formattert for 1,44 megabyte eller 720 KB. Det var problemløst å lese og bruke disketter til/fra min Toshiba 1100 Pluss (720KB).

Harddisken har en gjennomsnitts søketid på 29 millisekunder og kan formatteres som en diskstasjon på 40 MB. Alternativt kan den deles opp i flere stasjoner. Det siste gir bedre kompatibilitet med ulike brukerprogrammer og hurtigere søketider.

Maskinen koples til strømnettet med jordet kontakt og tilpasser seg automatisk til strømstyrken på stedet (220V eller 110V). Du kan bruke maskinen nesten hvor som helst i verden, bare du har en passende strømkabel. Kablene er løse. Jeg kjøpte min maskin i USA og fikk en amerikansk nettkabel. Hjemme bruker jeg kabelen til en filmfremviser. 5100 har ikke innebygget batteri.

Tastaturet

Tastaturet minner om tastaturet til Toshiba 1100 Plus. Det er kanskje derfor jeg liker det så godt. Det er et godt tastatur å skrive på for en profesjonell skribent.

Tastaturet har 82 taster, deriblant funksjonstaster fra 1-10 og en utvidet funksjonstast kalt Fn. Sistnevnte bruker du bl.a. når du skal velge slike ting som hastighet og skjermtype.

10-tastaturet er bygget inn i bokstavtastaturet. Du kan bruke det, men det er altfor lett å trykke feil. Har du stort behov for et numerisk tastatur, kan du kjøpe et eksternt eller kople til et AT-type ekstratastatur, f.eks. det nye med 101 taster. Maskinen har kontakt for tilkopling av alternativt tastatur. (Ditt gamle PC eller XT-tastatur kan ikke brukes.)

Skjermen

Toshiba 5100 har en strålingsfri (!), lysende, rød-orange gassplasmaskjerm med fire gråtoner, som representerer forskjellige farger. Av og til skaper dette problemer, da enkelte farger ikke kan leses på skjermen. Det medfølgende hjelpeprogrammet XCHAD løser disse problemene bra.

Bildet har en oppløsning på 640 x 400 punkter og viser i utgangspunktet 25 linjer tekst med 80 tegn/linje med innstillbar kontrast og lysstyrke.

Kjører du et EGA grafikk-program, vil det automatisk stille seg inn på 640x350 i stedet for 640x400. Noen ganger finnes det løsninger. Brukere av Windows 2.03 kan f.eks. be programmet kjøre i AT&T 6300 640x400 modus. (Win386, en spesialversjon av Windows for 5100, er lansert i Norge. OS/2 er tilgjengelig "Any Day Now".)

Maskinen kjører forøvrig EGA direkte ut på ekstern monitor uten bruk av ekspansjonskort.

Freeware-programmet LIST (ligger på Saltrød Horror Show) gir en god illustrasjon av CGA og EGA brukt på tekst. Ved å trykke på Alt-E kan du skifte fra CGA til EGA. Med fortsatte tastetrykk på Alt-E kan du veksle mellom 25 og 43 linjer pr. side.

Når du starter opp LIST med EGA, fyller ikke teksten hele skjermen. Ved å holde Fn-tasten nede og trykke "pil ned", kan du veksle mellom hel eller delvis fylt skjerm.

Ved to-delt EGA-bilde i tekstbehandlingsprogrammet PC-WRITE kan jeg få 20 linjer i det ene vinduet og 21 i det andre. I 43 linjers modus er bokstavene små og vanskelige å lese (for meg). I normal størrelse er de en fornøyelse å arbeide med.

Tilkopling av eksternt utstyr

5100 har en standard parallell port, f.eks. for tilkopling av skriver eller ekstern diskstasjon. Bruker du ekstern diskettstasjon får du et problem, om skriveren krever å bruke samme porten.

Maskinen har en 9-pins seriell port for tilkopling av f.eks. et eksternt modem, en mus, optisk leser e.l. Maskinen kan tilknyttes lokalnett eller selv fungere som server.

Kontaktpunktene for tilkopling av skriver og eksternt modem ligger bak på venstre side, under strømtilførselskontakten. På Toshiba 1100+ ligger de bak til høyre. Det liker jeg bedre. Det er kronglete å stikke en kontakt inn under en annen kontakt bak på en maskin, spesielt når du gjør det nesten daglig.

Maskinen har RGB-port for tilkopling av standard fargemonitor, EGA-monitor, videokanon, multiscan monitor e.l.

Noen kjører maskinen med lokket lukket, etter å ha koplet til ekstern skjerm og tastatur, og lar den stå på bestandig. Dermed blir den som en "vanlig" desktop.

Tilleggsutstyr

Maskinen kan utstyres med en 80387 matematisk ko-prosessor (8.000,kr.). Det interne 2MB "extended" hukommelseskortet selges for kr. 17.000,- eks. mva. (listepris i USA $1.299).

5100 har bærehåndtak. For transport utendørs kan du få en praktisk bærebag med skulderrem til kr. 732. Den har plass til sakspapirer, disketter, kabler og toalettsaker. Maskinen får forøvrig også plass i en romslig stresskuffert.

Esselte selger et 2400 bps internmodem (svensk) for kr. 7.800. To amerikanske firmaene, Holmes Microsystems (Utah) og Megahertz and Product R&D, selger konkurrerende produkter til en brøkdel av prisen.

Ekspansjonsboks med plass til fem 8-bits IBM-kompatible kort av full lengde koster (inkl. grensesnittkort) 7.940 kroner.

Esselte selger en ekstern 5.25" diskettstasjon. Alternativt kan du kjøpe "Laplink" for kommunikasjon med en annen PCs 5.25" diskettstasjon (kr. 1850).

Rå kraft!

Toshiba 5100 er hurtig. Krysstabulering av 500 records med 100 variabler hver med statistikkprogrammet SPSS/PC+ tar 25 minutter på en PC/XT (uten 8087). Det tar 2 minutter og 50 sekunder på en 5100.

Norton SYSINFO (versjon 3.0) gir Toshiba 5100 15.3. Compaq Deskpro 386/20 får 24.2, mens Compaq 386/16 får 17.6.

5100s disk er rask, men ikke uhyre rask. Ifølge testprogrammet CORETEST (versjon 2.8 ligger på Saltrød) har maskinen en dataoverføringshastighet på 242 KB/sekund. En IBM/PC AT med 20MB harddisk klokkes inn på 160. Compaq 386/20 60MB kommer inn på 375. IBM PS/280, 70MB, ESDI overfører 800 KB/sekund.

Gjennomsnittlig søketid ble klokket inn på 26.7 millisekunder. AT-en har 35, Compaq har 26 ms og Model 80 36 ms. (Tallene kunne variere fra kjøring til kjøring med +/- 4%. Det var mindre variasjoner også i de andre testresultatene ved gjentatte kjøringer.)

Gjennomsnittlig tid for å flytte hodene fra et spor til et tilgrensende spor var henholdsvis: 5100 6.5 ms, AT 6 ms, Compaq 4 ms og Model 80 15 ms.

CORETEST beregner også en "total ytelses index". Her kommer 5100 ut med 3.5, AT med 2.5, Compaq med 4.3 og Model 80 med 6.3. Et høyt tall gir uttrykk for høy ytelse.

Harddiskens hastighet veier tungt i mitt tilfelle. Bruk av cacheprogrammer, RAM-disker o.l. betyr derfor mye.

Etter at disse hjelpemidlene er installert, blir CORETEST-resultatene noe annerledes. Overføringshastigheten øker til 2317 KB/sekund, 26.6 ms gjennomsnittlig søketid, spor-til- spor 6.4 og totalindeks øker til 15.9. (Protesterer Compaq 386/20-eieren kan du minne ham om at hans maskin bruker en Intel 82385 cache chip ...)

I bruk

Maskinen er en fryd å arbeide med. Det går så hurtig å starte opp selv store programmer, at tanken om å bruke multi-tasking er kommet i bakgrunnen.

Maskinen er solid og tåler en støyt, uten at jeg dermed har testet hvor mye. Jeg har imidlertid hørt om en som mistet maskinen fra helikopter ned på en isbre. Den gikk som en klokke - etter at den var tint opp igjen.

Maskinen har vært kompatibel med alle mine viktige programmer. Bortsett fra Dhrystones-testprogrammet. Her "bombet" IBM Model 80 også. (Årsaken er en feil i kompilatoren, som rammer enkelte 386-maskiner.)

Jeg trodde en stund at 5100 ikke greide dataspillet DIGGER, inntil en annen bruker ga meg innstillingen av skjermbildet (TEST3, select 7).

Testprogrammet TMDEMO (på Saltrød) fungerer utmerket med alle sine EGA-påfunn. VGA-bildene vises ikke på plasmaskjermen - av naturlige grunner.

Jeg hadde problem med ø-ene, men greidde å løse det med TEST3-programmet. Det har også vært endel andre småproblemer, men det har alltid vært en løsning i brukerhåndboken.

Til slutt

Toshiba 5100 selges av Esselte System i Norge og har en listepris (i juni) på kr. 67.450,- eks. mva. Det er dobbelt så mye som det koster å importere fra et postordrefirma i USA, alle avgifter inkludert pluss et gratiseksemplar av programmet Lotus Metro.

Prisen inkluderer bl.a. referansehåndbok, en separat (og ganske god) orientering for førstegangsbrukere, MS-DOS håndbok og brukerhåndbok for Abatast. Bøkene er gode, selv om stoffmengden kan gjøre dem litt ugjennomtrengelige.

Har du abonnement på CompuServe i USA, kan du besøke seksjon 10 i "PC Vendor Forum" (PCVEN). Her får du råd og hjelp av ansatte i Toshiba. I filbiblioteket finner du diverse hjelpeprogrammer, som kan lastes ned pr. modem.

Er du "tung" PC-bruker med behov for å ta maskinen med hjem hver kveld eller på reise, er Toshiba 5100 et godt alternativ. Den er lettere å frakte enn "lunch-pakke" maskinene og finner seg bedre tilrette på knærne enn bærbare med større skjermer.

Ønsker du hastighet og bærbarhet, bør Toshiba 5100 stå høyt på ønskelisten din. Om det ikke er tilstrekkelig med en Toshiba 3200, da. Men det er kanskje et annet spørsmål ...


| Til artikkelmenyen |
Det er forbudt å distribuere denne artikkelen - eller deler av den - i elektronisk, trykt eller kopiert form mot betaling.